Reklama
  • Wtorek, 30 września 2014 (15:05)

    Możliwe powikłania po wstrzyknięciu kwasu hialuronowego

Powikłaniem niefachowo wykonanego zabiegu wstrzykiwania kwasu hialuronowego mogą być stany zapalne, zniekształcenie twarzy i ból.

Jeśli chcesz zdecydować się na zabieg wstrzykiwania kwasu hialuronowego, wybierz lekarza medycyny estetycznej (z dyplomem), nie osobę, która np. zaoferuje Ci znacznie tańszy zabieg. Nie ufaj reklamom błyskawicznie odmładzających preparatów, zamieszczanym np. w internecie.

W przypadku kwasu hialuronowego ważny jest dobry wybór i dobranie rodzaju tego wypełniacza do indywidualnych potrzeb. Gdy gęstość syntetycznego kwasu jest zbyt wysoka, istnieje ryzyko powikłań, które mogą wystąpić nawet po kilku latach od zabiegu. Częste są też przypadki wędrowania niewchłoniętej substancji w inne miejsca.

Reklama

Pierwsze symptomy problemów 39-letnia Kinga zauważyła rok po mezoterapii. Namówiła ją na nią Daria, zachwycona efektami iniekcji z kwasem hialuronowym. Naprawdę wyglądała super. Twarz Kingi też odmłodniała. Niestety, po roku policzki zaczęły boleć, zwłaszcza z jednej strony, gdzie pojawiły się dziwne, twarde wypukłości.

Pod palcem czuła zgrubienie, które na dodatek widać było już na pierwszy rzut oka. Po kilku tygodniach pojawiły się nowe wypukłości w innych miejscach. Ból połowy twarzy nie dał Kindze spać, a tabletki przeciwbólowe pomagały na krótko.

Postanowiła iść do chirurga plastycznego z reklamacją. Po zbadaniu jej twarzy uznał on, że tkanki pacjentki źle zareagowały na kwas hialuronowy.

– Zabiegi medycyny estetycznej też są obarczone ryzykiem powikłań – tłumaczył. – U niektórych kobiet kwas wchłania się w ciągu kilku miesięcy, u innych jego część pozostaje niewchłonięta. Obca tkanka przemieszcza się w inne miejsca, powodując coraz silniejsze bóle.

U Kingi konieczna okazała się ponowna interwencja chirurgiczna. Zabieg polegał na rozcięciu skóry nad wypukłymi zmianami i dostarczeniu specjalnego enzymu rozpuszczającego kwas hialuronowy. W niektórych miejscach chirurg musiał usunąć stwardniałe jego resztki. Zabieg został przeprowadzony w znieczuleniu miejscowym. Pacjentce założono opatrunek, a szwy zdjęto po tygodniu.

Cho ciaż twarz źle wyglądała, bo w kilku miejscach utworzyły się krwiaki i zasinienia, lekarz pocieszył Kin gę, że to normalne. Blizny zaś znikną po kilku miesiącach. Ko bieta była jednak załamana, że potrwa to tak długo. Jakie zalecenia dostała?

Stosuj specjalny preparat przyspieszający gojenie się tkanek, np. Cepan, Bliznasil. Gdy posmarujesz nim blizny, masuj je palcami.

Przez miesiąc po zabiegu nie poddawaj się żadnym zabiegom kosmetycznym, nie stosuj też preparatów do peelingu głębokiego (mogłoby dojść do podrażnień).

Do mycia twarzy nie używaj mydła, nawilżaj ją dobrymi preparatami aptecznymi, natłuszczaj emolientami. Codziennie rób masaż opuszkami palców.

PAMIĘTAJ! Doświadczony lekarz medycyny estetycznej potrafi dobrać preparat odpowiedni do rodzaju skóry. Odradzi też iniekcji, jeśli z powodów medycznych zabieg wstrzykiwania kwasu nie jest wskazany.

Na żywo
Więcej na temat:zabiegi | kinga | Platforma Obywatelska

Zobacz również

  • Jak ujędrnić podbródek?

    W jaki sposób ujędrnić podbródek? Chciałabym mieć po prostu... mniejszy. Janina Szewczyk (66 l.), Przeworsk, woj. podkarpackie więcej

Wasze komentarze: 2,

przeczytane przez: 4940 osób Dodaj komentarz
Ewa

~Ewa -

Chciałabym jeszcze dodać, żę uszkodzonych nerwów nikt mi nie naprawi, nikt też nie usunie preparatu, który się poprzemieszczał.

Ewa

~Ewa -

Mam ten sam problem, ale po kiepskim tanim kwasie hialuronowym. Myślę, że pozostał mi tylko chirurg.